Zakład Cyfrowej Humanistyki w Zarządzaniu

Powstanie Zakładu Humanistyki Cyfrowej w Zarządzaniu wiąże się z gwałtownymi i coraz szybszymi zmianami, jakie zachodzą we współczesnych organizacjach. Humanistyczne aspekty zarządzania odnoszą się dzisiaj do relacji człowieka z technologiami, humanistycznych laboratoriów badawczych, czy komunikowania się przy pomocy nowych mediów. Cyborgizacja, wpływ algorytmów na codzienne wybory, cyfrowy panoptykon i szereg innych zagadnień dotyczących tzw. organizacji przyszłości wyznaczają nowe pola badawcze, które chce eksplorować Zakład Humanistyki Cyfrowej w Zarządzaniu.

Przykładowe tematy badań:

  • automatyzacja i robotyzacja organizacji: zmiany na rynku pracy, zawody zagrożone itp.
  • relacja człowiek – maszyna;
  • przyszłość organizacji i zarządzania – rola fantazji, wyobrażeń, metafor;
  • performatywność zarządzania nastawionego na przyszłość;
  • przedsiębiorczość innowacyjna: organizacje typu start-up, spin-off;
  • projektowanie organizacji przyszłości;
  • nowatorstwo i design thinking w zarządzaniu;
  • nowe media: zagadnienia związane z zarządzaniem komunikacją i wiedzą, algorytmizacją i filtrowaniem treści, awataryzacją tożsamości organizacyjnej;
  • sztuczna inteligencja (AI), wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, cyborgizacja i ich wpływ na praktykę zarządzania i gospodarkę;
  • zarządzanie wiedzą i zarządzanie edukacją w kontekście cyfrowej humanistyki;
  • Internet Rzeczy (Internet of Things) - zarządzanie rozległymi sieciami powiązań;
  • zarządzanie wspierane cyfrowo - udział IT (narzędzi, programów) w codziennym zarządzaniu organizacją; planowanie, ewaluacja i cyberkontrola;
  • humanistyczne laboratoria badawcze;
  • postdyscyplinarne łączenie podejść badawczych;
  • problemy etyczne w organizacjach przyszłości;
  • zarządzanie różnorodnością (diversity and inclusion) w kontekście cyfrowej humanistyki.

Cele Zakładu

Cele Zakładu Humanistyki Cyfrowej w Zarządzaniu to prowadzenie pionierskich badań i inicjowanie międzynarodowych dyskusji naukowych, dotyczących najnowszych zmian społecznych, technologicznych i ekonomicznych, które współcześnie kształtują zarządzanie. Aktywność Zakładu obejmuje organizację konferencji i warsztatów naukowych, działalność wydawniczą oraz udział w znaczących wydarzeniach badawczych w kraju i za granicą.

Kierownik: dr hab. Roman Batko, prof. UJ

 

 

Kierownik Zakładu Cyfrowej Humanistyki w Zarządzaniu

e-mail: roman.batko@uj.edu.pl

wizytówka: USOSweb

Adiunkt: dr Anna Szopa



e-mail: ania.szopa@uj.edu.pl
wizytówka: USOSweb

 

 

Adiunkt: dr Michał Zawadzki

 

 

e-mail: michal.zawadzki@uj.edu.pl
wizytówka: USOSweb

 

Asystent: dr Małgorzata Ćwikła

e-mail: malgorzata.cwikla@uj.edu.pl
wizytówka: USOSweb

 

Realizowane projekty: