Projekty

» Badania dla praktyki. Wykorzystanie wdrożeniowych prac magisterskich opartych na badaniach w działaniu dla rozwoju organizacji

 

Badania dla praktyki. Wykorzystanie wdrożeniowych prac magisterskich opartych na badaniach w działaniu dla rozwoju organizacji

Projekt o numerze WND-POWR.04.01.00-00-IH02/16, finansowany w ramach programu POWER,
konkurs INNOHUMAN

Okres realizacji projektu: 01.09.2017 – 30.11.2019

 

Projekt dotyczy przetestowania i wdrożenia do praktyki modelu wykorzystania badań w działaniu (BwD) w procesie przygotowania wdrożeniowych prac magisterskich. W trakcie testowania modelu, a także po wdrożeniu go do praktyki jednostki, realizowana będzie intensywna współpraca z pracodawcami, docelowo mająca zaowocować zwiększeniem poziomu zatrudnialności absolwentów. Prace prowadzone w oparciu o takie podejście będą miały konkretny, praktyczny wymiar, w swoim zamierzeniu zmieniający na lepsze sytuację badanych organizacji. BwD opierają się bowiem na spiralnym cyklu, składającym się z planowania akcji, wdrożeniu działania, obserwacji rezultatów i refleksji zmierzającej do ponownego planowania ulepszeń. Pozwalają na tworzenie nowej wiedzy poprzez proces rozwiązywania realnych, autentycznych problemów biznesowych i organizacyjnych.

Studenci realizujący prace w oparciu oproponowany model będą mogli wcielać się w rolę konsultantów, współrealizujących badanie w działaniu z członkami danej organizacji lub też realizować badanie w oparciu o własną praktykę. Obydwa podejścia pozwolą na to, aby nabyli oni unikatowe, praktyczne umiejętności krytycznej analizy oraz świadczenia usług konsultingowych.

Kompleksowość modelu polega na tym, że już na etapie I semestru I roku SUM tworzy się relacje między studentem a rynkiem pracy. Student nie przygotowuje się do rozwiązywania teoretycznych problemów wyimaginowanych organizacji, ale w sposób praktyczny przygotowywany jest do realizacji pracy o charakterze wdrożeniowym. Ponadto, poprzez charakter BwD, ich partycypacyjność, studenci w praktyce, w działaniu, budują umiejętności współpracy w grupie, dyskusji, tworzenia praktycznych, realnych rozwiązań. Dodatkowo, dzięki odpowiedniemu przygotowaniu teoretycznemu, potrafią w praktyce organizacyjnej wykorzystać różnorodne modele oraz metody badawcze (ilościowe oraz jakościowe) na rzecz poprawy działania instytucji.

Kierownik projektu: Dr Beata Jałocha

 

» Menedżer nowych mediów – opracowanie i realizacja we współpracy z pracodawcami nowego programu kształcenia na studiach II stopnia w Instytucie Kultury UJ

„Menedżer nowych mediów – opracowanie i realizacja we współpracy z pracodawcami nowego programu kształcenia na studiach II stopnia w Instytucie Kultury UJ”

(POWR.03.01.00-00-N132/16-00)

 

Kierownik projektu: dr Anna Góral

 

Projekt został dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jest  realizowany z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Numer projektu: POWR.03.01.00-00-N132/16-00

 

Celem głównym projektu jest dostosowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych 40 studentów/ek studiów stacjonarnych II stopnia w zakresie zarządzania nowymi mediami do wymogów współczesnego rynku pracy poprzez utworzenie i realizację programu kształcenia o profilu praktycznym menedżer nowych mediów na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ, przygotowanego w oparciu o analizy i potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego, we współpracy z pracodawcami z regionu Małopolski w okresie 09.2017-12.2020.

Grupą docelową projektu są studenci i studentki studiów stacjonarnych zainteresowani uzyskaniem wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania nowymi mediami dostosowanych do aktualnych potrzeb społeczno-gospodarczych sektora przemysłów kreatywnych i czasu wolnego w Małopolsce.

Projekt jest zarówno odpowiedzią na oczekiwania pracodawców, którzy wymagają od swoich pracowników m.in. wiedzy z zakresu struktury rynku mediów, umiejętności w zakresie zarządzania projektem medialnym, projektowania i realizacji kampanii medialnych, jak i studentów, którzy oczekują od uczelni możliwości powiązania wiedzy teoretycznej z praktyczną, spotkania z pracodawcami oraz zdobycia i rozbudowy doświadczenia zawodowego, jak i zdobycie specjalistycznych kompetencji, umożliwiających konkurowanie na rynku pracy.

Proponowany projekt wychodzi naprzeciw oczekiwaniom pracodawców poprzez: przygotowanie we współpracy z pracodawcami programu studiów określających efekty kształcenia pożądane przez pracodawców, zaplanowanie min. 50% zajęć w formie warsztatów, w tym prowadzonych przez pracodawców, włączenie do programu zajęć z automotywacji, szczegółowe opracowanie z pracodawcami branż sektora kreatywnego i czasu wolnego i zawarcie niezbędnych umów na realizację rozbudowanych, specjalistycznych programów praktyk zawodowych, które ułatwią studentom start na rynku pracy.

Studenci kończący nowoutworzony kierunek mogą znaleźć pracę w takich firmach i instytucjach jak TVP Kraków, PRM FM, Tauron Arena, Onet.pl i in. Przedstawiciele m.in. tych firm będą również zapraszani do współpracy przy współtworzeniu nowego programu kształcenia menedżer nowych mediów.

 

» Wsparcie proinnowacyjnego rozwoju pracowników dydaktycznych Instytutów Kultury i Spraw Publicznych UJ

Projekt

Wsparcie proinnowacyjnego rozwoju pracowników dydaktycznych Instytutów Kultury i Spraw Publicznych UJ

(POWR.03.04.00-00-D026/16)

Kierownik projektu: dr Anna Góral

Uprzejmie informujemy, że w okresie od kwietnia 2017 do grudnia 2018 przy wsparciu ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; w Instytutach Kultury i Spraw Publicznych UJ realizowany będzie projekt wsparcia proinnowacyjnego rozwoju pracowników dydaktycznych (POWR.03.04.00-00-D026/16), którego celem jest dostosowanie przebiegu kształcenia akademickiego do wymogów współczesnej gospodarki

Do udziału w projekcie zaproszonych zostanie 40 pracowników kadry dydaktycznej, w tym również doktorantów, Instytutów Kultury i Spraw Publicznych UJ, którzy zainteresowani są podniesieniem kompetencji w zakresie innowacyjnych umiejętności dydaktycznych oraz informatycznych. Warsztaty i szkolenia doskonalące obejmują następujące bloki programowe:

  1. Warsztaty w zakresie innowacyjnych umiejętności dydaktycznych

  • dynamika grupy,

  • laboratorium umiejętności grupy,

  • kreowanie wiedzy,

  • tutoring uniwersytecki.

  1. Warsztaty w zakresie umiejętności informatycznych, w tym posługiwania się profesjonalnymi bazami danych i ich wykorzystaniem w procesie kształcenia

  • sztuka tworzenia prezentacji,

  • metody i narzędzia kształcenia na odległość,

  • tworzenie innowacyjnych materiałów dydaktycznych,

  • wyszukiwanie i wykorzystanie studiów przypadku w procesach kształcenia oraz posługiwania się i wykorzystania profesjonalnych baz danych w procesie kształcenia.

  1. Warsztaty w zakresie zarządzania informacją

  • opracowanie informacji,

  • zarządzanie informacją w organizacji,

  • organizacja informacji i wiedzy,

  • big data.

 

Projekt realizowany będzie wg następującego harmonogramu:

01.04.2017 – 31.05.2017: przygotowanie szczegółowej oferty szkoleniowej oraz regulaminu rekrutacji,

01.06.2017 – 31.08.2017: rekrutacja uczestników projektu,

01.09.2017 – 30.09.2018: realizacja programu szkoleniowego,

01.10.2018 – 31.12.2018: realizacja zajęć dydaktycznych przez uczestników projektu w oparciu o nabyte kompetencje i umiejętności.

Szczegóły dotyczące terminów szkoleń opublikowane zostaną w okresie 07 – 08.2017.

Więcej informacji nt. realizowanego projektu uzyskać można drogą elektroniczną u dr Anny Góral oraz mgra Jana Meisel-Dobrzańskiego pod adresem: kadra.IKSP@uj.edu.pl

 

ZAPYTANIA OFERTOWE


zaproszenie_1_sztuka_prezentacji

zaproszenie_2_dynamika_grupy-2

zaproszenie_3_laboratorium_umiejętności-2

zaproszenie_4_kreowanie_wiedzy-2

zaproszenie_5_materiały_dydaktyczne-2

zaproszenie_6_studia_przypadku-2


Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa!

 

» Twórcze programowanie

Twórcze programowanie

Kierownik Projektu: dr Piotr Marecki
lata 2016-2019 

***
Głównym celem zespołu jest badanie szeroko pojętego procesu twórczości w dobie cyfrowej i cyfrowej tekstualności. Przedmiotem badania jest literatura cyfrowa, przede wszystkim jej część nazywana literaturą programowaną (ang. highly computational). W środowisku laboratorium zespół składający się z artystów, teoretyków i programistów będzie pracował nad formami współczesnego twórczego programowania, ściśle związanego z wyborem języka programowania i platformy, na jaką jest napisane dzieło. Jednym z celów projektu jest wytworzenie cyfrowych dzieł artystycznych w systemie laboratoryjnym i naukowy opis tego procesu. Zaproszeni artyści, teoretycy i programiści skupią się na trzech obszarach twórczego programowania: generatorach tekstowych, fikcji interaktywnej (interactive fiction) i eksperymentach z rozszerzoną rzeczywistością (augmented reality). W ramach laboratorium powstanie katalog i archiwum dzieł programowanych, które będą wykorzystywane zarówno do prac badawczych, jak i do dydaktyki w ramach Szkół Letnich. Zespół skupi się także nad zjawiskiem rodzimych technik "pisania pod przymusem" (writing under constraint), które potraktowane zostaną jako prekursorskie wobec technik twórczego programowania. W ramach poszukiwań oryginalnych i ciągle nieodkrytych w humanistyce zjawisk, badana będzie rodzima demoscena jako przykład twórczej zespołowej pracy w polu mediów cyfrowych (zespół skupi się przede wszystkim na badaniu platformy ZX Spectrum). We wszystkich przypadkach będzie to formuła badania nieznanego dziedzictwa narodowego pisarstwa cyfrowego od lat 70. XX wieku do czasów współczesnych. 

***
Projekt ma charakter naukowy i eksperymentalny. Jako narzędzia testowany będzie zespołowy model pracy laboratoryjnej, polegający na współpracy między artystami, teoretykami i programistami, a celem będzie - oprócz badania i zarchiwizowania utworów już istniejących - wytworzenie dzieł artystycznych i naukowy opis procesu ich powstania. Współczesne dzieła cyfrowe są traktowane jako rodzaj pisania “pod przymusem”, ograniczonego zarówno językiem programowania i platformą. Do badania zarówno tradycji pisarstwa cyfrowego, jak i dzieł, które powstaną w ramach pracy wykorzystane zostaną metody i słowniki N. K. Hayles (technoteksty i analiza skupiona na medium), Noah Wardrip-Fruina (expressive processing), Iana Bogosta i Nicka Montforta (platform studies). W związku z tym, że część pracy wykonana będzie na platformach retro, które wyszły już z powszechnego użycia, projekt wpisuje się także w dyscyplinę archeologii mediów. 

 

***
Projekt realizowany będzie jako zadanie transdyscyplinarne na przecięciu informatyki, literaturoznawstwa, twórczego pisania, literatury eksperymentalnej oraz mediów cyfrowych. Projekt przede wszystkim wprowadzi polską humanistykę w główne nurty badań nad kulturą (humanistyka cyfrowa, kreatywność w polu mediów cyfrowych, platform i software studies, cyfrowa tekstowość). Jego zadaniem będzie stworzenie zespołu składającego się z teoretyków, artystów i programistów. Projekt rozwinie nowe narzędzia w polu badań humanistycznych (zespołowa praca w laboratorium) oraz nowe gatunki i praktyki komunikacji (raporty techniczne, open notebook science). Wszelkie prace odbędą się na przecięciu dyscyplin (literaturoznawstwo, informatyka). Obszarem zainteresowań będzie nieopisana polska demoscena, jedno z nielicznych oryginalnych zjawisk w polu mediów cyfrowych powstałych w tej części świata. 

***
Głównym wynikiem projektu będzie powstanie laboratorium jako narzędzia umożliwiającego wytwarzanie cyfrowych dzieł artystycznych (generatory tekstowe, interaktywne fikcje napisane na retro platformy oraz literackie eksperymenty z rozszerzoną rzeczywistością). Przestrzeń laboratoryjna wraz z zakupionym sprzętem przyczyni się do kolektywnej pracy interdyscyplinarnego zespołu. Proces twórczego programowania zostanie szczegółowo opisany za pomocą raportów technicznych. Do opisu dzieł cyfrowych zostaną użyte narzędzia z pola expressive processing (zakładające znajomość kodu) oraz platform studies (zakładające biegłą  znajomość możliwości platform, na które napisane będą utwory). W ramach prac powstanie archiwum retro platform oraz rodzimych dzieł napisanych na poszczególne platformy (archiwum zostanie wykorzystane do dydaktyki i prac badawczych). Zespół opracuje także rodzime techniki "pisania pod przymusem" w formie kompendium oraz skupi się na analizie platformy ZX Spectrum (badanie środowiska oraz dzieł).


*Opis zaczerpnięty z nagrodzonego wniosku.

Projekt finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu NPRH. Rozwój 2b, numer 2bH 15 0020 83 w latach 2016-2019. 

 

» Pattern Lectures

Digital Genres in Central and Eastern Europe after 1989,
Supported by PATTERNS Lectures, initiated by ERSTE Foundation and implemented by WUS Austria. www.patternslectures.org

 

 

Principal investigator: dr Piotr Marecki

 

 

Digital Genres in Central and Eastern Europe after 1989 University: Jagiellonian University, Faculty of Management and Social Communication Lecturer: Piotr Marecki Course term: winter semester 2016/2017 

The most established fields around digital genres, including game studies, new media art, electronic literature and the demoscene have not been sufficiently linked. Yet it seems that many innovative solutions for these particular fields could be brought on through a comparative analysis of digital forms of expression. The course proposes a critical approach to genres, equipping students with theoretical knowledge and terminology, setting paths for analysis, as well as focussing on user experience of digital genres. 

Lecturer: 
Piotr Marecki is assistant professor at the Jagiellonian University in Krakow and lecturer at the Film School in Łódź. Since 1999 he has been editor-in-chief of Ha!art Publishing House, which he co-founded.

 

Idea 

The course is innovative in its aim to present a holistic approach to digital media genres within a particular geopolitical context. Digital Media, witch today dominate in social communication, serve as different types of creative expression. The most established fields of study on digital genres, including game studies, new media art, electronic literature or the demoscene, do not have many links to one another. It seems that a comparative analysis of digital forms of expression could lead to many innovative solutions for these particular fields.

Methods 

During the course we will use some traditional teaching tools: lecture, class discussion, presentation. On the other hand, we will also use some tools developed specifically for the study of digital media (like laboratory work). The course will enable the students to develop both a theoretical lexicon and also practical skills. Each meeting will four on a particular digital genre, so that the students will have the opportunity to interact with each one. The syllabus will include translating or remixing textual generators, writing memes or preparing to interactive digital poetry. A number of projects will be developed in collaboration. We will also organize one day - long excursion to Katowice to the Museum of Computers and Computing

Innovation

Moreover, a focus on the countries of Central and Eastern Europe is proposed as well as an analysis of the development of digital media in this context. It is trivial to say that English is the main language of digital media. Both the most widely - recognized theoretical texts as well as canonical works are in English. And it is the West that is treated as dominant in this area. There is no strong scientific recognition of the distinctiveness of the approach to digital media in countries to the East. Both a lack of access to hardware and legal software under communism, as well as exclusion of the peripheries after the transformation gave rise to a number of local phenomena such as cloning hardware, the creation of independent software, and widespread creative programing. 

Structure 

The course shall be decided into 4 main parts: electronic, demo scene, games, and new media.

Digital Genres:

Demos, intros / Chiptune / Memes / Games and Interactive Fiction / Textual Generators / Fanfiction / Glitch / Locative Narrative / Twitter and Facebook Texts / Net Art / Hypertext / Digital Lettrism / Electronic Poetry / Remakes, Remixes / Postdigital Art / Digital Performances / Live Coding & Live Visuals